Klarna skruvar på affärsmodell: ”Handlar om överlevnad”
Klarna snabbar på skiftet mot att bli en digital bank likt Revolut eller Chime inför sitt andra börsnoteringsförsök i USA. De senaste veckorna har ”köp nu, betala senare”-bolaget lanserat flera nya tjänster i ett försök att diversifiera sin affärsmodell, skriver Financial Times.
Klarnas första IPO-försök fick sättas på paus i spåren av Donald Trumps ”liberation day” i april, där han avslöjade sina tullar. Nu pressas bolaget kring sin långsiktiga hållbarhet, i synnerhet i ett scenario där konsumenter tappar köpkraft.
– Klarnas kursomläggning handlar inte bara om tillväxt. Det handlar om överlevnad på en marknad där de inte längre har en försvarbar position, säger Liam Evans, vd för PwC i Kanada.
I juni introducerade Klarna ett betalkort tillsammans med Visa, som låter köpare betala direkt i stället för senare. Man har också lanserat ett mobilabonnemang genom AT&T.
Klarna känner inte igen sig i beskrivningen att man håller på att byta spår och poängterar att man har haft banktillstånd sedan 2017.