Hem
(Lars Pehrson/SvD/TT / Svenska Dagbladet)

Klarna skruvar på affärsmodell: ”Handlar om överlevnad”

Klarna snabbar på skiftet mot att bli en digital bank likt Revolut eller Chime inför sitt andra börsnoteringsförsök i USA. De senaste veckorna har ”köp nu, betala senare”-bolaget lanserat flera nya tjänster i ett försök att diversifiera sin affärsmodell, skriver Financial Times.

Klarnas första IPO-försök fick sättas på paus i spåren av Donald Trumps ”liberation day” i april, där han avslöjade sina tullar. Nu pressas bolaget kring sin långsiktiga hållbarhet, i synnerhet i ett scenario där konsumenter tappar köpkraft.

– Klarnas kursomläggning handlar inte bara om tillväxt. Det handlar om överlevnad på en marknad där de inte längre har en försvarbar position, säger Liam Evans, vd för PwC i Kanada.

I juni introducerade Klarna ett betalkort tillsammans med Visa, som låter köpare betala direkt i stället för senare. Man har också lanserat ett mobilabonnemang genom AT&T.

Klarna känner inte igen sig i beskrivningen att man håller på att byta spår och poängterar att man har haft banktillstånd sedan 2017.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen