Klarnas dataskyddschef: ”Vi säljer inte din data”
När du handlar med Klarna så samlar företaget in och hanterar din data Men vad betyder det egentligen?
Michaela Bager Doslic, bolagsjurist och chef för Klarnas dataskyddsteam, berättar hur Klarna använder den data som sparas.
– Klarna samlar in och använder data för att skapa en personligare och smidigare tjänst, vilket sker i den fysiska världen också utan att man kanske tänker på det, säger Michaela Bager Doslic.
Utöver att kunna erbjuda en smidig och bra upplevelse behöver Klarna också säkerställa att konsumenten verkligen är den som den utger sig för att vara. Detta för att kunna förebygga och förhindra illegala aktiviteter som bedrägeriförsök och penningtvätt.
Ska vara lätt att förstå
Många känner oro över att personlig data hanteras vårdslöst eller säljs vidare till tredje part, något som Michaela Bager Doslic är tydlig kring:
– Något jag verkligen vill understryka är att vi inte säljer den insamlade datan vidare i marknadsföringssyfte eller till någon tredje part, och har inte heller någon avsikt att göra det i framtiden.
Klarna förbättrar löpande informationen om dataskydd på sin hemsida, med syfte att förenkla den ytterligare. De har även bett fokusgrupper se över informationen för att säkerställa att den är förståelig, ett verktyg som annars kanske främst används inom produktutveckling och marknadsföring. Det ska vara lätt att förstå så att man därmed kan ta informerade beslut, berättar Michaela Bager Doslic och fortsätter:
– Det är väldigt viktigt för oss att man som konsument alltid känner sig trygg, vet vad som gäller och att man alltid känner kontroll över sin personliga upplevelse hos oss.