Klarnas nästa steg: ”Som ett nordiskt mästerskap”
301 miljoner klick. Så mycket trafik drev Klarna till nätbutiker världen över förra året.
Och nu är det dags för nästa steg på tillväxtresan.
– Det blir som ett nordiskt mästerskap för kreativitet och innovation inom e-handel, säger Jesper Eriksson på Klarna.
Flera förvärv
Klarna har under det senaste året arbetat intensivt för att göra sina kreditprodukter mer konsumentvänliga. Onödiga avgifter har slopats, längre betaltid har införts och användarna får fler påminnelser när det är dags att betala.
Samtidigt har Klarna också gjort stora ansträngningar för att bli en tillväxtmotor för anslutna e-handlare – och därmed bli ett konkurrenskraftigt alternativ till de amerikanska annonsjättarna.
Bakom kulisserna har Klarna förvärvat flera företag, exempelvis APPRL, Hero och Pricerunner. Målet är att erbjuda ett bättre alternativ för handlare som vill marknadsföra sig mot konsumenter, och samtidigt möta handlares nuvarande och framtida behov för att kunna driva trafik och öka konvertering.
Vill ge handlare verktyg att växa
Klarna lanserar nu det nordiska initiativet Klarna Growth Awards – ett initiativ där handlare i Sverige, Norge, Danmark och Finland kan ansöka om skräddarsydda tillväxtpaket till ett värde av totalt 18 miljoner kronor. Ansökningsprocessen öppnade den 18 maj och löper ut den 25 september.
– Med Klarna Growth Awards hoppas vi inspirera, engagera och informera - och ge handlare optimala verktyg för att växa. Det blir vår version av ett nordiskt mästerskap vad gäller kreativitet och innovation inom e-handel, säger Jesper Eriksson.
Vinnarna kommer utses av juryn bestående av Sverigechef Jesper Eriksson, CMO David Sandström, Fashion Director Emilia de Poret samt Head of Social Commerce Adam Levene, under en digital gala i november. Handlare kan ansöka om priser i fyra olika kategorier: Sustainability, Rising Star, Innovation och Small Business.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.