Klarnas tjänst kräver inget id – granskas av KO
Hittills i år har Konsumentverket fått in 78 anmälningar mot Klarnas betaltjänst ”Betala Direkt”, många med klagomål och oro kring bristande säkerhet. Nu utreder myndigheten tjänsten, skriver DI Digital.
Anna Hult, jurist på Konsumentverket, säger till tidningen att det är problematiskt att Klarna vid vissa betalningar inte kräver autentisering som exempelvis bank-id.
– För mig är det en självklarhet […] De måste ta klagomålen på allvar, säger hon.
bakgrund
Klarna
Wikipedia (sv)
Klarna Bank AB är ett svenskt IT-företag som grundades 2005. Företaget tillhandahåller betalningslösningar för e-handelsbranschen, där konsumenterna får varan först och betalar i efterhand när de handlar online. Klarna tar, med vissa reservationer, all kredit- och bedrägeririsk, så att e-butiken garanteras betalning. 2014 gick Klarna ihop med SOFORT och skapade Klarna Group. Under 2015 påbörjades processen att söka banktillstånd och 2017 beslutades om ett namnbyte till Klarna Bank. Koncernen har omkring 1 700 anställda och är verksamma i 18 länder med en omsättning på nästan 2,2 miljarder kronor för 2014. 60 miljoner konsumenter och 64 000 handlare använder deras lösningar.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen