Hem
(Nick Wass / TT NYHETSBYRÅN)

Kolumnist: Bojkotten mot FB framstår som tomma hot

Jättar som Verizon, Unilever, Honda och Coca-Cola har i veckan satt press på Facebook för att sociala medier-bolaget ska agera mot spridandet av desinformation och hatiskt innehåll.

Men Bloombergs kolumnist Alex Webb menar att så länge som bolagen fortfarande har en närvaro på plattformen, såsom via egna sidor, så framstår beskeden som tomma hot. ”Skälet är att annonsinvesteringarna slutligen kommer att återupptas efter bojkotten”, skriver han.

Utvecklingen har samtidigt fått Facebook att reagera. På fredagen meddelade företaget att man ska börja märka innehåll som bryter mot dess regler. Cecilia Victoria Kärrberg är social mediestrateg och vd för byrån Digitalsnack. Hon är tveksam till att Facebooks initiativ kommer att göra någon skillnad.

– Om man tittar på vilka som hänger på Facebook här i Sverige så är det främst personer över 36 år som är aktiva i flödet, där de här märkningarna kommer att synas. Så då når man inte alla, säger hon till TT.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen