Konstnärens bild en attack på SD: ”Kallar den Ack Sverige du bruna”
Fotografen Elisabeth Olsson Wallin väckte stor uppmärksamhet och debatt med utställningen Ecce Homo i slutet på 90-talet. Hennes senaste fotografiska verk, som är en känga till Sverigedemokraterna, är resultatet av vad hon beskriver som ”tre frustrerade år, på Sverigedemokraternas möten i Almedalen, på demonstrationer där talarna vill avsätta regeringen, och på medborgargarden som patrullerar gatorna i bomberjackor”.
I en krönika i GP skriver Olsson Wallin om hur hon och hennes vänner med oro sett hur SD och alla Europas högerextrema partier växt. Hon skriver: ”Detta är min bild som konstnär av vart vårt land är på väg. Jag har döpt den till Ack Sverige du bruna.”
bakgrund
Ohlson Wallin är mest känd genom den uppmärksammade utställningen Ecce Homo
Wikipedia (sv)
Elisabeth Anna Karin Ohlson Wallin, född Ohlson 28 maj 1961 i Skara, är en svensk fotograf. Elisabeth Ohlson Wallin är mest känd genom den uppmärksammade utställningen Ecce Homo. Hon arbetar till vardags med porträttfotografi.
bakgrund
Ecce Homo (utställning)
Wikipedia (sv)
Ecce Homo (latin för 'se människan') är en utställning av tolv fotografier av olika bibliska situationer, tolkade i modern tappning av fotografen Elisabeth Ohlson Wallin. Utställningen invigdes i Stockholm i juli 1998 och väckte uppmärksamhet redan då. I samband med visningen i Uppsala domkyrka den 19 september 1998 uppstod en rikstäckande samhällsdebatt. Ecce Homo uppfattades av många som kontroversiell, och väckte starka och känsloladdade reaktioner, både positiva och negativa.
Fotografierna är alla kopplade till bibelcitat och föreställer, i tur och ordning: Bebådelsen Luk 1:30–31, Krubban Luk 2:7, Jesu dop Luk 3:21–22, Veropet Luk 23:13, Intåget i Jerusalem Luk 19:37–40, Nattvarden Matt 26:26–28, Judaskyssen Matt 26:45–48, Jesus dignar under korset Mark 15:17–20, Korsfästelsen Matt 27:45–46, Pietàn Joh 19:26, Jesu visar sig för kvinnorna Matt 28:9–10 och Himlen Matt 18:18. Många av bilderna är inspirerade av klassiska målningar och samtliga är fotograferade i modern miljö. Fotografen har medvetet använt sig av homosexuella modeller och miljöer, för att kommunicera likheten mellan bibliskt och modernt utanförskap och för att visa på Guds allomfattande kärlek. På bilden Nattvarden förekommer istället transvestiter, som en kommentar till att Jesus ofta enligt bibeln intog måltider tillsammans med utstötta.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen