Hem
(TT )

Konsumentverket: SAS ska omboka eller återbetala

SAS är skyldiga att omboka eller återbetala biljetter för de resenärer som drabbas av inställda avgångar till följd av måndagens strejk. Det säger Konsumentverkets jurist Hevi Aziz i en intervju med Sveriges Radio.

Resenärer kan även ha rätt till kompensation för inställda flyg enligt vissa standardbelopp. Vill man kräva sådan kompensation gör man enligt Hevi Aziz klokast i att kontakta SAS direkt, i stället för att göra egna arrangemang. Om man ändå gör egna utlägg ska man spara kvittona.

Även konsumenter som redan är ute på sina resor och som drabbas har rätt till hotell och ombokning av flyg, antingen genom SAS eller andra flygbolag.

Så får du bästa ekonomibevakningen:

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. I sommar får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen