Hem
Ett verk ur ”Ecce homo”. (Darko Vojinovic / Ap)

Kontroversiella verket ”Ecce homo” visas i EU igen

För första gången på fyra år ska den svenska fotografen Elisabeth Ohlsons omsusade utställning ”Ecce homo” visas i EU igen, rapporterar TT.

Utvalda verk ställs ut i EU-parlamentets lokaler i Bryssel fram till på fredag, på initiativ av den svenska EU-ledamoten Malin Björk (V).

Efter att verken, med skildringar av bibliska motiv i hbtq-miljö, väckt stor debatt i Sverige försökte dåvarande V-ledamoten Marianne Eriksson 1999 visa upp den i EU-parlamentet. Det slutade i att det bara blev en diabildsvisning efter stora protester.

Inte heller den här gången är utställningen okontroversiell.

– Det är helt legitimt att ta upp olika teman [...] men att utnyttja en religion visar på en oerhörd brist på respekt för miljontals troende i hela Europa, säger den italienska ytterhögerledamoten Maria Veronica Rossi.

bakgrund
 
Ecce homo
Wikipedia (sv)
Ecce homo (latin för 'se människan') var en utställning av tolv fotografier av olika bibliska situationer, tolkade i modern tappning av fotografen Elisabeth Ohlson Wallin. Utställningen invigdes under Europride i Stockholm i juli 1998. Utställningslokalen var i ett tidigare skyddsrum på Södermalm och utställningen väckte uppmärksamhet redan då. I samband med visningen i Uppsala domkyrka den 19 september 1998 uppstod en rikstäckande samhällsdebatt. Ecce homo var kontroversiell och väckte starka och känsloladdade reaktioner, både positiva och negativa. Utställningen visades för sista gången 2018, i stadshuset i Tranås. Fotografierna är alla kopplade till bibelcitat och föreställer, i tur och ordning: Bebådelsen Luk 1:30–31, Krubban Luk 2:7, Jesu dop Luk 3:21–22, Veropet Luk 23:13, Intåget i Jerusalem Luk 19:37–40, Nattvarden Matt 26:26–28, Judaskyssen Matt 26:45–48, Jesus dignar under korset Mark 15:17–20, Korsfästelsen Matt 27:45–46, Pietàn Joh 19:26, Jesu visar sig för kvinnorna Matt 28:9–10 och Himlen Matt 18:18. Många av bilderna är inspirerade av klassiska målningar och samtliga är fotograferade i modern miljö. Fotografen har medvetet använt sig av homosexuella modeller och miljöer. Hon ville med utställningen visa guds villkorslösa allomfattande kärlek. Motivet med transvestiter som fanns vid Nattvarden fanns till för att belysa Jesus empati med utstötta.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen