Hem
Richard Bergfors, vd för hamburgerkedjan Max (Judit Nilsson / SvD / TT / SVENSKA DAGBLADET)

Krönikor: Max maxar sin kris – gör en Nordkorea

Hamburgerkedjan Max blev granskade av Aftonbladet kring allvarliga hygienproblem och förvärrade situationen genom att gå till motattack och anmäla kvällstidningen till Medieombudsmannen.

Ett misstag i krishanteringen, enligt pr-konsulten Alice Hedin på branschsajten Resumé.se.

”Ofta är den vinnande strategin att så snabbt som möjligt försöka avdramatisera granskningen [...] så att nyheten inte längre är spännande för allmänheten”, skriver hon

Simon Ridell på Arbetarbladet är inne på samma spår. Dessutom är han tveksam till Max besked om att öppna sitt kök för allmän beskådning för att bevisa hur rena de är.

”Nordkoreas ledare Kim Jong-Un hade varit stolt över tillvägagångssättet”, skriver han och konstaterar att det mest fascinerande med Max krishantering var ”att jag och alla andra förmodligen hade glömt Aftonbladets granskning”.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen