Krönikor: ”Plötsligt talade själva tidsandan”
Expressens Maria Edström menar att Lars Norén fick sitt genombrott 1979 med ”En fruktansvärd lycka” i regi av Suzanne Osten.
”Plötsligt talade själva tidsandan, en tidsanda vi ännu inte fattade att vi levde i men fanns hos dessa två par som grälade, klädde av sig, åt, badade, hade sex och pratade, pratade och pratade och allt i ett rasande tempo”, skriver Edström.
Inegärd Waaranperä skriver i Dagens Nyheter att Lars Norén inte från början skrev samhällsteater, men att han uttryckte tidens ångest och att skådespelarna älskade hans pjäser.
”För publiken blev pjäserna jämförelsestoff när det egna livet krackelerade i Norénjular och ändlösa äktenskapskriser, skriver Waaranperä.
Det går inte att sammanfatta Noréns gärning. Hans betydelse för den svenska lyriken, dramatiken och prosan låter sig omöjligen fastställas annat än punktvis. Det skriver Claes Wahlin på Aftonbladets kultursida.
”Lars Norén har satt djupa avtryck i samtliga litterära genrer: poesin, prosan och dramatiken. (...) Han har alltid gått sin egen väg”, skriver Wahlin.