Krönikor: Svårt att motstå, men är det underhållning?
Netflix senaste hit – spinoffen på succéserien ”Squid game” – är beroendeframkallande. Men är reality- och tävlingsserien etisk och ansvarstagande? Det frågar sig Neil Armstrong i en krönika i BBC Culture.
I serien tävlar 456 deltagare om hisnande 4,56 miljoner dollar. För varje deltagare som ”dör” ökar prissumman med 10 000 dollar, likt upplägget i originalet. Precis som väntat är deltagarna beredda att hugga sina medmänniskor i ryggen för att vinna pengarna, konstaterar Armstrong.
En deltagare ”förminskades till tårar” i serien, andra får visa upp sina mörkaste sidor, skriver Armstrong. Samtidigt betonar produktionsbolagen att alla deltagare är där frivilligt.
”Det är svårt att motstå att titta, men det väcker också frågor om vad som är underhållning.”
I en tv-krönika i The Guardian är Barbara Ellen imponerad av serien. Den är vackert utförd och det är omöjligt att veta vad som kommer härnäst. Hon är fast.
”Den klösande desperationen efter att vinna belyser all mänsklig natur: egenintresse, girighet och undanflykter, men också samarbete, lojalitet och integritet.”