Hem
Kultursidor i svensk dagspress (Tomas Oneborg/SvD/TT)

Kulturredaktioner lägger ned – annonspengar sviktar

Allt fler svenska tidningar lägger ner sina kulturredaktioner, rapporterar TT.

Det handlar om tidningar som Hälsingetidningarna och nu senast Östgöta Correspondenten. Förklaringen stavas sviktande annonsmarknad, enligt nyhetsbyrån.

Enligt kulturskribenten och före detta kulturchefen Gunilla Kindstrand har kulturtexter värderats ner i samband med att tidningar har förändrat sin syn på läsarna.

– Förr fanns en idé om att en läsare skulle kunna överraskas och ta del av material som han eller hon inte visste sig vara intresserad av. I dag adresseras publiken mer förutsägbart och bekräftande. Den har tilldelats en roll som alltmer liknar de sociala mediernas ”följare”, säger hon till TT.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen