Hem
Gudrun Sjödén. Arkivbilder. (TT)

”Kunder benhårt lojala med batikens Alexander Bard”

Rapporterna om att Gudrun Sjödén uttryckt sig rasistiskt och återkommande kommenterat sina medarbetares kroppar fortsätter att väcka reaktioner.

I DN kallar Saga Cavallin modeikonen för ”batikens svar på Alexander Bard” och konstaterar att kunderna stannat kvar trots tidigare klavertramp. Företaget har i princip monopol i en mycket specifik kundgrupp ”och lojaliteten tycks vara lika benhård som kaftanerna är mjuka”, skriver Cavallin.

SvD:s Daniel Björk konstaterar att historier om härskartekniker och gränslösa manér varit vanliga i modevärlden men att sociala medier förändrat branschen i grunden.

”Det har under de senaste åren blivit tydligt att modevärlden alltför ofta är blind inför vad som kan vara kränkande”, skriver Björk men lägger till att företag som fått kritik brukar agera snabbt genom att mångfaldsträning införs och att ”någon anställs med titeln ’Diversity director’”.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen