Legendaren om EV6 GT: ”Som en supersportbil”
Nya Kia EV6 GT är bilmärkets mest kraftfulla bil någonsin. Men den är också en rymlig familjebil. Bakom bilen står bland annat den legendariska utvecklaren Albert Biermann – som utvecklat en GT-modell som kombinerar prestanda och komfort.
Den sömlösa accelerationen när elmotorn mjukt men explosivt driver upp farten.
Den behagliga tystnaden i kupén som skiljer elbilen från fossilfordon.
Att köra en elbil för allra första gången kan vara en upplevelse som sätter sig i minnet.
Och med nya EV6 GT har Kia lagt ner mycket tid och kraft på att ta den unika körupplevelsen till ännu en nivå. Från ljudet när du stänger bildörren, till känslan när du pressar bilen hårt i kurvorna.
Prestanda som imponerar
En av hjärnorna bakom bilen är den smått legendariska utvecklaren Albert Biermann, som bland annat varit utvecklingschef på koncernnivå och tidigare lett en prestandadivision hos ett känt tyskt bilmärke.
På Kia har han omsatt teori till praktik och skapat bilar som inte bara imponerar på pappret, utan som också är roliga att köra. Kia Stinger var hans första bil som han utvecklade på Kia. EV6 GT kan man säga är en eldriven efterträdare till den modellen.
– GT-versionens kombination av enastående höghastighetsladdning och accelerationsprestanda som en supersportbil visar på vårt tekniska ledarskap, säger Albert Biermann.
Med den nya prisvinnande bilen EV6 GT har Kia skapat det bästa av två världar: en komfortabel elektrisk familjebil med fartresurser och sportiga köregenskaper i världsklass.
EV6 GT är en riktigt kraftfull bil som kan beskrivas som en ulv i fårakläder. Bilens frontmonterade motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.
– Personligen så fick jag en wow-känsla första gången jag tyckte gasen i botten, och det tror jag många kommer få. Jag blev nästan chockad, trots att jag visste vad bilen skulle klara av så kände jag: ”vad händer här”? Accelerationen och racingkänslan var verkligen något som överraskade, säger Joakim Jöhncke, produktchef på Kia Sweden.
Det är inte bara acceleration som behövs för en bil med bra köregenskaper. Det är flera faktorer som påverkar kördynamiken, hur stötdämparna reagerar när man pressar bilen hårt och hur bilen bromsar.
I nya EV6 GT ligger körglädjen i fokus och som förare väljer du själv mellan fem körlägen – från snålkörningsläget Eco till det extrema läget My GT, som aktiveras med hjälp av en särskild neongrön knapp som sitter på ratten.
Då kan man själv skräddarsy bland annat acceleration, känslan i ratten och stötdämparnas styvhet. Fyrhjulsdrift ger dig bättre dragkraft och stabilitet, tack vare elektroniska stötdämpare och diffbroms.
Med ett fulladdat batteri har bilen en räckvidd på upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.
Den otroliga prestandan är möjlig tack vare företagets dedikerade elbilsplattform E-GMP, som nu ligger till grund för andra generationens elbilar. Några av fördelarna är större flexibilitet i utvecklingsarbetet, ökad räckvidd och utökade säkerhetsfunktioner.
– Med den dedikerade EV-plattformen är det inte nödvändigt att kompromissa mellan inspirerande utrymmen och prestanda, säger Albert Biermann.
Kolla in detaljerna på nya EV6 GT
Men Kia EV6 GT är inte bara en sportig prestandamodell. Det är också en perfekt familjebil för både korta och längre resor. Batteripaketet sitter integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen med plats för hela familjen.
Kias mål är att 100 procent av de sålda bilarna i Sverige 2024 ska vara laddbara. Till 2027 ska bilmärket lansera 14 nya elbilsmodeller. Att kunna visa musklerna med EV6 GT redan nu visar hur långt man redan kommit på resan.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.