Hem
Statsminister Stefan Löfven. (Henrik Montgomery/TT)

”Löfvens Almedalendiss – ett populistiskt SD-trick”

Stefan Löfvens val att nobba Almedalsveckan för att i stället resa runt och ”träffa folk” i landet är ett typexempel på ett reaktivt agerande av S på SD:s arena, skriver mediestrategen Brit Stakston på Expressen Debatt.

Enligt Stakston använder Löfven SD:s verklighetsbeskrivning om att det finns en politisk elit som inte träffar folk eller tar människors oro och rädsla på allvar – men statsministern själv är definitionen av eliten.

Däremot är nätverkandet i Almedalen medlet mot att det demokratiska fundamentet långsamt nedmonteras, skriver Stakston.

”I Almedalen 2017 behöver vi gemensamt planera för hur mobiliseringen av den nöjda tysta majoriteten kan ske. (...) Det är ju exakt det de längtat efter att få höra – att de behövs. Dags att agera. Tillsammans”.

bakgrund
 
Brit Stakston
Wikipedia (sv)
Brit Solveig Stakston, född 21 december 1961 i Graz i Österrike, är en svensk-norsk författare, föreläsare och mediestrateg som sedan 2014 driver egna byrån Stakston PR och även är VD för utrikesreportagesajten Blank Spot Project. Under åren 1997-2003 var Stakston chef för Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte. 2007-2014 jobbade hon på JMW där hon även var delägare 2011-2014. 2014 lämnade Stakston JMW för att starta egna företaget Stakston PR och var även med och grundade Blank Spot Project tillsammans med Martin Schibbye 2015. Stakston var nominerad till veckans mediemakthavare i Almedalen 2009 och 2010. 2010 och 2011 var hon utsedd till en av Sveriges 50 mäktigaste it-kvinnor. Hon utsågs till en av de fem mest digitalt inflytelserika PR-konsulterna på Spinngalan 2012 och har även utsetts till en av Sveriges 300 mest inflytelserika twittrare av Medieakademin 2013. År 2012 tilldelades hon priset Cision PR Influencer Award (andraplatsen i samma utmärkelse 2013) Utsågs till en av näringslivets 150 superkommunikatörer (plats 48) av tidningen Resumé i januari 2013 och har sedan dess varit kvar på listan. Veckans Affärer utsåg Brit Stakston till en av de viktigaste opinionsbildarna (plats 9 av 15) hösten 2013 beräknat på genomslag och antalet omnämnanden i näringslivspress vägt mot potential att förändra och påverka. 2015 nominerades Stakston till Stora journalistpriset tillsammans med Martin Schibbye och Nils Resare för Blank Spot Project. Arbetet med Blank Spot Project nominerades även till kategorierna bästa PR-kampanj och årets konsumenkampanj i pr-branschens kommunikationstävling Spinn samt vann EU Excellence Award i kategorin webb 2015. 2010 och 2016 satt Stakston med i juryn för Guldäggets PR-kategori. Stakston är sedan 2011 medlem i Digitaliseringsrådet.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen