Makrochef om priskriget på mat: ”Mer av en kampanj”
Susanne Spector, chef för makroanalys på Nordea, avfärdar att det pågår ett priskrig mellan matjättarna. Utifrån utspelen är det, enligt Spector, svårt att förstå hur det kommer påverka inflationen.
– Det här är mer av en kampanj, säger hon till DI.
Affärstidningen tar upp två saker som är viktiga för att en prissänkning ska ge en effekt på inflationen. Att priset på populära varor sjunker och en effekt på resten av sortimentet. Experter har tidigare flaggat för att matjättarna kommer höja priserna på andra varor för att kalkylen ska gå ihop.
Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi
Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.
Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).