Hem
Kristi Noem. (Jacquelyn Martin / AP)

Många obesvarade samtal efter katastrofen i Texas

Två tredjedelar av telefonsamtalen till den federala katastrofmyndigheten Femas akutlinje förblev obesvarade dagarna efter översvämningskatastrofen i Texas i USA. Det visar dokument som New York Times tagit del av.

Orsaken är att hundratals telefonoperatörer sades upp, eftersom deras kontrakt inte förnyats i tid. Inrikesminister Kristi Noem, som infört en ny policy om att hon personligen måste godkänna alla utgifter över 100 000 dollar, förnyade inte kontrakten förrän fem dagar efter katastrofen.

Dagen efter att vattnet började stiga, den femte juli, svarade Fema på i stort sett alla av de runt 3 000 samtal som kom in. Men på kvällen förnyades inte kontrakten, enligt dokumenten, och nästa dag besvarades bara 846 av 2 363 samtal, motsvarande 36 procent. Dagen efter det besvarades 2 613 av 16 419 samtal, eller 16 procent.

En talesperson för inrikesdepartementet skriver till NYT att väntetiden i telefonköerna kan öka vid naturkatastrofer, men hävdar att alla samtal besvarats.

Fema har kritiserats kraftigt för sin långsamma respons i samband med översvämningarna, där över 120 människor dog.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen