Hem
Albrecht Dürers ”Riddaren, döden och djävulen”. (National Gallery of Art)

Mästerverk från renässansen hittades på soptipp

En över 500 år gammal tavla av den tyske renässansmästaren Albrecht Dürer har sålts på auktion för motsvarande över 350 000 kronor. Det rapporterar BBC.

Säljaren Mat Winter från Kent ska ha upptäckt tavlan i bakluckan på en bil på en soptipp som elvaåring. Han frågade kvinnan i bilen om han kunde få den. Det fick han.

– Den är så detaljrik, och någonting sa mig att den var värd något, men jag visste inte hur mycket, säger han enligt BBC.

Dürers ”Riddaren, döden och djävulen” är ett kopparstick och flera tryckningar av verket finns bevarade. Verket beskrivs som ett av konstnärens främsta.

bakgrund
 
Riddaren, döden och djävulen
Wikipedia (en)
Knight, Death and the Devil (German: Ritter, Tod und Teufel) is a large 1513 engraving by the German artist Albrecht Dürer, one of the three Meisterstiche (master prints) completed during a period when he almost ceased to work in paint or woodcuts to focus on engravings. The image is infused with complex iconography and symbolism, the precise meaning of which has been argued over for centuries. A stolid armoured knight on a proud horse, accompanied by his faithful dog, rides through a wild narrow gorge flanked by a goat-headed devil and the figure of death riding a pale horse. Death's rotting corpse holds an hourglass, a reminder of the shortness of life. The rider moves through the scene looking away from the creatures lurking around him, and appears almost contemptuous of the threats, and is thus often seen as symbol of courage; the knight's armour, the horse which towers in size over the beasts, and the oak leaves are symbolic of the resilience of faith, while the knight's plight may represent Christians' earthly journey towards the Kingdom of Heaven symbolized by the city on the hill. It was widely copied and had a large influence on later German writers. Philosopher Friedrich Nietzsche referenced the work in his work on dramatic theory The Birth of Tragedy (1872) to exemplify pessimism, while it was later idealised in the 20th century by the Nazis.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen