Mellandagsrean kritiseras: ”Leder till överkonsumtion”
Handlarnas kampanjer och realisationer avlöser varandra och mellandagsrean är därmed ett allt mer urvattnat fenomen, ett sätt för butikerna att göra sig av med svårsålda produkter. Det säger Gabriella Wulff som är forskare vid Centrum för konsumtionsforskning och lektor vid Textilhögskolan till TT.
– Erbjudanden, kampanjer och prisnedsättningar under säsong lockar kunder att köpa saker de annars inte köpt. Det leder med andra ord ofta till överkonsumtion, säger hon.
Wulff säger att debatten om överdrivet handlande ofta blir en konsumentfråga. Man missar producentledens stora volymer, argumenterar hon.
Forskaren lyfter fram en rapport från McKinseys State of Fashion 2020 som vittnar om överproduktion i fabrikerna. Enligt den säljs aldrig 25 procent av produkterna på fabriksgolven. 40 procent av de produkter som till slut landar i kundkorgen gör det till reducerat pris.