Mercedes-Benz vinnare på svenska bilmarknaden
Under 2020 blev Mercedes-Benz för första gången störst i Sverige bland de tyska premiumbilarna. Med en marknadsandel på 6,2 % blev bilmärket totalt femma på den svenska personbilsmarknaden.
– I ett tufft år där marknaden gick ner med cirka 18% har vi bara tappat cirka 7,8%, säger Mercedes-Benz Sveriges PR-chef Charlotta Bauer-Letsikas.
Framgångarna beror bland annat på bilmärkets storsatsning på laddbara bilar. Under det gångna året var mer än var tredje såld Mercedes laddbar (elbil eller laddhybrid) och under december var hela två av tre av sålda Mercedes-bilar laddbara.
– Detta är bara början. Det är egentligen i år som vår offensiv börjar på allvar med flera helt nya elbilar, säger Charlotta Bauer-Letsikas.
Mercedes-Benz erbjuder just nu 26 laddhybrider i olika storleksklasser. Inom kort kommer bilmärkets två helelektriska bilar få sällskap av sex nya modeller. Det rör sig då bland annat om Mercedes EQS, är en lyxig sedan i S-Klassen med en räckvidd på upp till 70 mil.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.