Meta tolererade kinesiska bluffannonser: ”Oförsvarbart”
Meta har låtit kinesiska kunder köpa bluffannonser på Facebook och Instagram för att undvika att förlora intäkter, visar en granskning av Reuters. Enligt interna dokument som nyhetsbyrån tagit del av bedömde bolaget under 2024 att omkring 19 procent av annonsintäkterna från Kina kom från bedrägerier och annat förbjudet innehåll.
– Det är nivåer som inte är försvarbara. Jag förstår inte hur någon kan tycka det är okej, säger Rob Leathern, tidigare chef på Facebook.
Reuters skriver att Meta tillfälligt slog ned på fusket, men att arbetet senare bromsades av oro för hur hårt intäkterna skulle påverkas. Därefter ökade andelen problemannonser igen.
I en kommentar till Reuters säger Meta att den särskilda insatsen mot kinesiska bluffannonser alltid var tänkt som tillfällig och att bolaget under de senaste 18 månaderna har stoppat eller tagit bort tiotals miljoner annonser kopplade till kinesiska annonsnätverk.