Modellen som förändrar uppfattningen om MINI
Det är inte förvånande att många fortfarande tror att MINI Countryman är en liten bil. Den allra första MINI-modellen presenterades 1959, ritad av ingenjören Sir Alec Issigonis, mätte bara strax över tre meter. Gokart-känslan, designen och maximalt utnyttjande av bilens volym gav MINI en bestående ikonstatus men cementerade också förväntningarna om hur ”stor” bilen skulle vara.
Men nu är det dags att konstatera att bilmärket växt upp i och med MINI Countryman. 2010 kom den första generationen av Countryman och det var då den första MINI-modellen som var över fyra meter, hade fem dörrar och plats för fem personer.
Den andra generationen av Countryman rullade ut i Sverige i början av 2017 och är större på alla sätt och vis. Den mäter nu 4 299 mm på längden, 1 822 mm på bredden och 1 557 mm på höjden. Bagaget har en volym på 4 50 liter.
Slår många konkurrenter
I baksätet får tre personer plats – och varje säte går att individuellt skjuta fram, upp till 13 centimeter. ( Gäller ej plug-in hybriden då batteriet ligger i vägen för att sätet ska kunna skjutas. )
Det delbara baksätet går att fälla 40/20/40 och lastutrymmet, med fällda säten, mäter 1 596 mm, vilket innebär att du med enkelhet får in allt från skidor till barnvagn. För barnfamiljer finns det ISOFIX både i bak- och framsätet.
Ställer man MINI Countryman mot konkurrenterna i crossoversegmentet kommer modellen i många fall ut som vinnare både sett till lastkapacitet och dragförmåga.
Modellen finns även som laddhybrid – MINI Cooper S E Countryman ALL4 – med 224 hästkrafter, ALL4-fyrhjulsdrift, automat och navigation som standard.