Myten om pojkar och flickor stämmer ej
Stämmer den seglivade myten att flickor är sämre på matte än pojkar?
För tio år sedan påvisade forskning från USA att kvinnliga grundskolelärare i matte med bristande självförtroende inom sitt ämne är ett bekymmer för flickors matteresultat i skolan.
Rapporten Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement publicerades i den vetenskapliga tidskriften PNAS, och konstaterade att en av anledningarna till att resultaten riskerar att försämras är identifikation. Flickorna tillskrev sig själva lärarnas känslor och egenskaper.
– Vi vet att ett dåligt självförtroende hos barn påverkar resultatet i skolan, säger Sebastian Christ, produktchef på Albert.
Flickor kommer ikapp
Men vad har då hänt på ett decennium – är flickor sämre på matte? Skolresultaten i Sverige i dag ger en annan bild.
Flickor har kommit ikapp pojkar i matte och anledningen är inte biologisk eller att de lägger fler timmar på att göra läxan.
– Den gamla sanningen om att pojkar är bättre på matte stämmer inte längre, säger Sebastian Christ.