Hem
AlbertANNONS

Myten om pojkar och flickor stämmer ej

Stämmer den seglivade myten att flickor är sämre på matte än pojkar?

För tio år sedan påvisade forskning från USA att kvinnliga grundskolelärare i matte med bristande självförtroende inom sitt ämne är ett bekymmer för flickors matteresultat i skolan.

Rapporten Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement publicerades i den vetenskapliga tidskriften PNAS, och konstaterade att en av anledningarna till att resultaten riskerar att försämras är identifikation. Flickorna tillskrev sig själva lärarnas känslor och egenskaper.

– Vi vet att ett dåligt självförtroende hos barn påverkar resultatet i skolan, säger Sebastian Christ, produktchef på Albert.

Flickor kommer ikapp

Men vad har då hänt på ett decennium – är flickor sämre på matte? Skolresultaten i Sverige i dag ger en annan bild.

Flickor har kommit ikapp pojkar i matte och anledningen är inte biologisk eller att de lägger fler timmar på att göra läxan.

– Den gamla sanningen om att pojkar är bättre på matte stämmer inte längre, säger Sebastian Christ.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.