Hem
Netflix (TT)

Netflix släpper data: Då fastnar tittarna i serien

Den amerikanska streamingjätten Netflix har analyserat tittarnas beteende utifrån 20 populära serier, däribland ”Mad men”, ”House of cards” och ”Orange is the new black”. Det skriver DN.
Enligt analysen är en av de serier som snabbast gav upphov till så kallad binge-watching ”Breaking bad”.
Resultatet ligger i linje med Netflix affärsmodell som går ut på att släppa alla avsnitt i en serie vid ett och samma tillfälle.

bakgrund
 
Binge-watching
Wikipedia (en)
Binge-watching, also called binge-viewing or marathon-viewing, is the practice of watching television for longer time spans than usual, usually of a single television show. In a survey conducted by Netflix in February 2014, 73% of people define binge-watching as "watching between 2-6 episodes of the same TV show in one sitting." Binge-watching as an observed cultural phenomenon has become popular with the rise of online media services such as Netflix, Hulu and Amazon Prime with which the viewer can watch television shows and movies on-demand.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen