Hem

Nordens största mötesplats letar ny ägare

800 000 besökare. Så många väntas passera genom mässlokalerna i Älvsjö under 2024. Stockholmsmässan har under många år varit Nordens största mötesplats – nu väntar en spännande framtid med en ny ägare.

I över 80 år har Stockholmsmässan har arrangerat möten mellan människor. Varje år anordnas ett flertal mässor, event, kongresser och konferenser i de 70 000 kvadratmeter stora lokalerna, vilka lockar hundratusentals nationella och internationella besökare. Något som både skapat mervärde för mötesanordnarna, men också för Stockholms ekonomi.

Nu tar Stockholmsmässan nästa steg mot en ny spännande framtid. Det innebär både en ny vd och en planerad försäljning till en privat aktör.

– Kalendern för 2024 är fullbokad och vi väntar oss 800 000 besökare under året. Stockholmsmässan är väldigt attraktiv som mötesplats och det finns ett stort behov av sådana här arenor för fysiska möten. Tack vare vår storlek och flexibilitet kan vi ha stängda branschseminarium parallellt med öppna mässor. Mässan är den största i Norden och det gör den väldigt intressant att fortsätta utveckla ihop med en kommersiell aktör, säger Staffan Ingvarsson, vd på Stockholmsmässan.

Framtidens mötesplatser

Staffan Ingvarsson klev in som ny vd i början av februari och har väldigt positiva tankar kring mässan nu och framöver.

– Verksamheten tillhör inte det som kommuner typiskt ägnar sig åt, och därför har vi landat i att företaget ska säljas till en privat aktör som kan lägga mer fokus på internationella samarbeten och ge nytt värde till Stockholm som mötesdestination, säger han.

Processen att hitta en ny ägare till Stockholmsmässan är i full gång, och parallellt med det arbetas det även med årets planerade mässor och möten, samt hur mässan kan komma att se ut framåt. Det finns nämligen planer på stadsutveckling i Älvsjö efter 2028 då mässfastigheterna kommer ge plats åt bland annat nya bostäder, arbetsplatser och idrottsytor.

– Vi kommer bedriva vår verksamhet som vanligt till och med sista december 2028. Parallellt samarbetar vi med Stockholms stad för att hitta en ny ägare och komma underfund med hur 2030-talets mötesplatser bäst ser ut. Våra besökare hjälper till att skapa ekonomiska effekter i staden, men vi skapar också mervärde för de olika branscher som besöker oss genom kunskapsdelning och inspiration, avslutar Staffan Ingvarsson. 

Staffan Ingvarsson, vd på Stockholmsmässan.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.