Nu kan Rune ta betalt för fisken han fångat
Wikströms Fisk är en restaurang som ligger på Möja i Stockholms skärgård. Ett familjeföretag som drivs av tre generationer. Varje morgon trotsar pappa Rune och hans båt Kajsa väder och vind för att fånga den fisk som sedan serveras i restaurangen. Dottern Stina och dotterdotter Matilda tillreder fångsten och dottersonen Pontus serverar.
Wikströms Fisk ligger långt ut i skärgården vilket gör att familjen vill slippa krånglig kontanthantering. Restaurangen lockar dessutom gäster från hela världen, framför allt sommartid.
– Det är viktigt för våra gäster att vi kan erbjuda ett betalningsmedel som de flesta använder och litar på, oavsett var de kommer ifrån. Livet förenklades onekligen när vi nu kan erbjuda Visa, säger Stina.
Och det är inte bara små företag som Wikströms fisk som kämpar med att kunna ta betalt av sina kunder när kontanterna minskar i konsumenternas fickor. 6 av 10 småföretag uppger att digitaliseringen är en utmaning för verksamheten.
– Vi måste göra det enkelt för småföretagare att ta betalt och i förlängningen digitalisera sin affär. Genom att erbjuda tillgång till vårt globala betalnätverk har vi möjlighet att ge verktygen som krävs för att även mindre företag ska få tillgång till den digitala ekonomin, säger Philip Konopik, Nordenchef för Visa.