Hem
(Shutterstock)

Ny brakförlust för Viaplay i försenad rapport

Viaplay ökar försäljningen med 17 procent under tredje kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol. Det framgår av bolagets färska kvartalsrapport.

För hela koncernen ökade den organiska försäljningen med 7 procent.

Samtidigt flerdubblades bolagets rörelseförlust till 538 miljoner kronor. Det var dock en lägre förlust än väntat, enligt Infronts estimat på 628 miljoner kronor.

Förlusten kan förklaras av stora kostnader för deras omstruktureringsprogram, enligt rapporten. Bolaget har under kvartalet jobbat för att stärka sin finansiella position, skriver Viaplays vd Jørgen Madsen Lindemann:

”Åtgärderna har inkluderat införandet av vår nya landbaserade operativa modell och ett omfattande kostnadsbesparingsprogram, vilket dessvärre har resulterat i att vår personalstyrka har minskats med över 30 procent.”

Tredje kvartalet

Omsättning: 4 536 mkr
Väntat: 4 439 mkr
2022: 3 972 mkr

Rörelseresultat: -538 mkr
Väntat: -628 mkr
2022: -100 mkr

Vinterns smartaste investering

Vi går mot en händelserik ekonomivinter. Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och blir det något tomterally på börsen?

Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe, med dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.

Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen