Hem
MasterCardANNONS

Ny tjänst kan hjälpa dig hålla koll på ekonomin

I slutet av oktober avslöjade Mastercard sina planer för att lansera en chatbot som ska hjälpa kunder att få koll på ekonomin. Chatboten drivs av en egenutvecklad artificiell intelligens (AI) som ska göra det möjligt för konsumenter att hantera ekonomin, göra transaktioner och handla – direkt i meddelandeplattformar som Messenger eller WhatsApp. 

Enligt analysföretaget Gartner kommer inköp för nästan 2 miljarder dollar ske genom digitala assistenter i slutet av 2016 – vilket innebär en enorm potential för e-handlare. AI:n kommer kunna uppfylla kundernas önskemål och lösa problem och målet är att det ska vara lika lätt och naturligt som att skriva till en vän. 

Från början av nästa år kommer kunder i USA att kunna frågan AI:n om sina konton, granska köphistorik, övervaka utgiftsnivåer och få hjälp med finansiell information. För närvarande testas produkten i Messenger, men så småningom kommer AI:n att rulla ut till den miljard människor som använder Messenger varje månad. 

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.