Hem
LänsförsäkringarANNONS

Ny trend: Därför dubbar vi däcken på cyklarna

Allt fler cyklar till jobbet i stället för att ta bilen. Det är positivt för miljön, hälsan och minskar trängseln i kollektivtrafiken. Men när vintern kommer så ställer många in cykeln i garaget eller förrådet för säsongen. Och hittills har det varit rimligt – sedan 2008 är cyklister den största gruppen svårt skadade trafikanter, och de flesta skadas i singelolyckor med halka som orsak.
Med en ökad användning av dubbdäck för cyklar kan man minska antalet cykelolyckor.

Fler dubbar behöver inte ge bättre grepp

Länsförsäkringar har genomfört en studie tillsammans med Statens väg- och transportinstitut, VTI, där man jämförde dubbdäck med odubbade däck på is. Generellt sett hade dubbade däck ett bättre grepp jämfört med de odubbade däcken. VTI kom fram till att prestandan skiljer sig åt mellan däcken och att fler dubbar inte behöver innebära ett bättre isgrepp. Även gummiblandningen och dubbutformningen verkar ha stor inverkan på greppet.
I testet så uppmättes också upp till 2,5 gånger högre friktion med dubbdäck jämfört med det odubbade referensdäcket. Bromssträckan blir då knappt hälften så lång och det går att applicera 2,5 gånger så stor kraft på bromsen utan att få sladd.

Vilka vinterdäck behöver du?

Kör du ofta där det är halt och isigt – satsa på många dubbar i stål. Kör du mest på barmark? Då är däck med färre dubbar ett alternativ. Om vintern är mild och du mest cyklar i stan kan kraftiga gummidäck räcka.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.