Hem
Oppositionsledaren Magdalena Andersson (S) och statsminister Ulf Kristersson (M). (TT)

Oppositionspartierna har tydlig ledning i opinionen

De fyra oppositionspartierna leder med över nio procentenheter i opinionen. Det visar Omnipoll, Omnis och Demoskops sammanvägning.

S, V, MP och C samlar tillsammans 53,7 procent av rösterna, att jämföra med regeringsunderlagets 44,4.

Omnipoll består just nu av fyra undersökningar. Sammanvägningen uppdaterades den 8 maj efter en ny mätning från Verian.

Opinionsläget just nu

Stödet för regeringsunderlagen

Notera att L och KD hamnar under riksdagsspärren i sammanvägningen.

De ingår i senaste Omnipoll

Verian, 8 maj. Mätningen publicerades av SVT Nyheter. Totalt 3 000 intervjuer genomfördes mellan 21 april och 4 maj. Utgör 41 procent av maj.

Sentio, 28 april. Mätningen mejlades till Omni. Totalt 1 000 intervjuer genomfördes mellan 17 och 23 april. Utgör 10 procent av Omnipoll.

Demoskop, 24 april. Mätningen publicerades i Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Totalt 2 538 intervjuer genomfördes mellan 10 och 22 april. Utgör 21 procent av Omnipoll.

Novus, 23 april. Mätningen publicerades i Göteborgs-Posten och TV4 Nyheterna. Totalt 2 086 intervjuer genomfördes mellan 7 och 21 april. Utgör 16 procent av Omnipoll.

Ipsos, 23 april. Mätningen publicerades i Dagens Nyheter. Totalt 1 653 intervjuer genomfördes mellan 8 och 21 april. Utgör 13 procent av Omnipoll.

Kort om Omnipoll

Omnipoll sammanväger alla mätningar om det svenska opinionsläget. Vi tar hänsyn till två faktorer: tid sedan mätningen genomfördes och antalet intervjuer. När nya mätningar tillkommer får äldre mätningar omedelbart mindre tyngd. Efter 30 dagar påverkar en mätning inte längre Omnipoll.

Frågor? Tankar? Reaktioner? Mejla omnipoll@omni.se.

Metodbeskrivning

Omnipoll är en sammanvägning av samtliga opinionsmätningar som genomförs av det svenska opinionsläget. Mätningar från SCB, Verian, Novus, Ipsos, Indikator, Demoskop, Sentio och Skop ingår i underlaget.

Sammanvägningen tar hänsyn till två faktorer: tid sedan mätningen genomfördes samt antalet intervjuer. En mätning har alltså som mest effekt på Omnipoll när den är helt ny, och har sedan en avtagande effekt i takt med att nya mätningar publiceras. Efter 30 dagar påverkar en mätning inte längre Omnipoll.

Det övergripande syftet är att visa vilket parti svenskarna skulle rösta på om det var val i dag. Upplägget är dynamiskt, vilket innebär att varje ny publicering av en väljarbarometer genererar en uppdaterad Omnipoll. Det innebär i praktiken att Omnipoll alltid är uppdaterad med de allra senaste opinionssiffrorna.

Opinionsinstitutet Demoskop har hjälpt Omni att ta fram modellen för sammanvägningen, som ser ut som följer:

1. Vikten för antalet intervjuer beräknas som ett tal mellan 0 och 1. Siffran visar hur tungt det enskilda institutets intervjuer väger i förhållande till det totala antalet intervjuer som för närvarande ingår i Omnipoll. En mätning med fler genomförda intervjuer kommer alltså att väga tyngre i sammanvägningen.

2. Vikten för aktualiteten beräknas som ett tal mellan 0 och 1. Siffran avgörs av tiden mellan datainsamlingen och senaste gången Omnipoll uppdaterades. Dagen för datainsamlingen är satt till den angivna fältperiodens mittersta dag. Här används linjärt avtagande vikt.

Dessa två vikter – antalet intervjuer och tiden – kombineras sedan till en totalvikt. Ju högre vikt en mätning har, desto större påverkan på Omnipoll.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen