Nya forskningsprojektet: “V2G skulle kunna stärka elnätets stabilitet”
När elnätet pressas kan en oväntad resurs kanske hjälpa till: elbilen. Kia Sweden deltar i ett forskningsprojekt som kan förändra hur vi ser på elbilar – inte bara som transportmedel, utan som en viktig del av samhällets nödvändiga infrastruktur.
Just nu deltar Kia i ett forskningsprojekt lett av Lunds tekniska högskola, Sustainable Innovation och PowerLynk. Målet är att förstå hur man kan skala upp och använda tekniken Vehicle-to-Grid för att stötta elnätet.
En tillgång som växer
I grunden är idén enkel: när elnätet har låg belastning laddas bilen som vanligt. När behovet stiger kan bilen istället skicka tillbaka energi till nätet. Målet är att elbilen ska fungera som ett decentraliserat batterilager – en tillgång som växer i takt med att fordonsflottan elektrifieras.
Två återförsäljare – Aftén Bil i Åkersberga och Bilbörsen i Linköping – fungerar som testbäddar för det här ambitiösa forskningsprojektet, där laddning och urladdning från 40-50 elbilar analyseras.
– Nu ser vi över möjligheterna att använda alla de elbilar som finns vid en laddpunkt hos våra återförsäljare. Idag står de stilla i en anläggning, tänk om vi istället kan nyttja deras batterier för att stötta elnätet. Det vore en win-win. Vi nyttjar resurser mer effektivt och vi stöttar energisystemet i Sverige, säger Peter Himmer, VD på Kia Sweden.
Nytta för slutkonsumenten
Forskarna kommer därefter analysera hur tekniken fungerar i verkligheten: hur batterierna påverkas, vilka logistik- och kommunikationsflöden som krävs och hur stor nytta elbilarna faktiskt kan göra för nätet.
Men potentiellt skulle det här kunna innebära stora vinster för både konsumenter och samhället.
Vad skulle det här kunna innebära i vardagen?
- Bilen kan användas som reservbatteri vid strömavbrott eller höga elpriser.
- Bilägare kan få ersättning för att mata in el i elnätet.
- Tekniken kan även användas storskaligt i parkeringshus, hamnar och andra platser med många laddade bilar