Nya lagen kan bli hårt slag för företagare
Fler ska få rätt till skuldsanering och en ansökan kan ske långt före att kunden hamnat hos Kronofogden.
Det är kontentan av den nya skuldsaneringslag som trädde i kraft 1 november förra året.
Andra ändringar har också gjorts som innebär att fodringsägaren får mindre betalt under skuldsaneringsperioden.
– Vi har sett att våra kunders kunder i större utsträckning får skuldsanering och får det tidigare i processen, alltså redan under rådande kundförhållanden. Och det innebär förlorade pengar för våra kunder, säger Christer Johansson, jurist på Arvato.
”Planera för ändringarna”
Vad ska era kunder tänka på?
– Många blir oerhört förvånade, vilket inte är bra. Man ska vara medveten om och försöka planera för ändringarna. I den mån det går också arbeta aktivt för att lösa kundernas skuldsituation.
Med tjänsten PreCollection, där Arvato hjälper till i betalprocessen, kan företag hjälpa sina kunder att undvika skuldfällan. En fungerande betalplan läggs upp genom personlig kontakt före fakturan lämnas till inkasso. På så vis kan man förhindra att kunder hamnar i kreditkarantän i onödan, vilket bland annat ger ökad kundnöjdhet, ökat kassaflöde och större möjlighet till nyförsäljning för Arvatos kunder.