Nya siffror: försäljning av hörlurar med sladd ökar
Vad har hörlurar med sladd och vurmande för kostymdrama gemensamt? Jo, en längtan efter lyckligare tider. I alla fall enligt en ny rapport från Klarna. I Klarnas första årliga trendrapport The Checkout, redovisas det gångna årets starkaste konsumenttrender. Baserat på vad konsumenter näthandlat, har Klarna identifierat “nostalgi" som årets dominerande tema.
– Inspiration från tidigare tidsåldrar är inget nytt men den nostalgiska prägeln på årets trendande produkter är anmärkningsvärd. Det är uppenbart att människor har sökt sig till produkter som ger en känsla av gladare och mer bekymmersfria tider, säger Agus Panzoni, trendexpert och medskapare till rapporten.
Inom temat “nostalgi” har Klarna identifierat fem globala trender. 'Vintage tech', ‘Hyperfemininity’, 'Y2K’, ’Counterculture' och 'Regencycore’.
– Inflytande från populärkulturen har varit avgörande för dessa shoppingtrender och nostalgiska inslag har setts på ett flertal ställen inom popkulturen under året. ‘Hyperfemininity’ genom hajpen kring den kommande Barbie-filmen, ‘Regencycore’ i den populära Netflix-serien "Bridgerton" och ‘Counterculture’ eller ‘motkultur’ i den senaste säsongen av "Stranger Things", säger Agus Panzoni.
I Sverige har samma trender observerats med några distinkta produktvariationer. Svenska konsumenter har anammat dessa trender lokalt genom sina köp av till exempel skivspelare, rosa cargobyxor och baguetteväskor.
Topp 5 - ‘Vintage Tech’
- Skivspelare (+1222 % i sep)
- Enkel telefon/funktionstelefon (+544 % i feb)
- Hörlurar med sladd (+84 % i sep)
- Ipod (+35 % i jan)
- Boombox (+17 % i mars)
Topp 5 - ‘Hyperfemininity’
- Rosa plagget, till exempel rosa cargobyxor (+758 % i sep)
- Platåskor (+196 % i mars)
- Tyllkjol (+167 % i juli)
- Tyllklänning (+147 % i sep)
- ‘Jellies’/’Jellyskor’ (+79 % i juni)
Topp 5 - ‘Y2K’
- Baguetteväskor (+749 % i juni)
- Kort t-shirt/magtröja (+182 % i juni)
- Träningsoverall i velour (+125 % i sep)
- Armébyxor (+102 % i sep)
- Truckerkeps (+75 % i april)
Topp 5 - ‘Counterculture’
- Sammetskjol (+225 % i aug)
- ‘Chunky boots’ (+132 % i sep)
- Solörhängen (+100 % i aug)
- Läderjacka (+79 % i jan)
- Maxikjol (+72 % i juli)
Topp 5 - ‘Regencycore’
- Operahandskar (+188 % i sep)
- Klänning med empireskärning (+117 % i juni)
- Fjäderväska (+95 % i juli)
- Off-shoulder-klänning (+86 % i sep)
- Fjäderhårband (+76 % i sep)