Mästerkocken Rachel Khoos program är ett av många som sänds i nya tv-kanalen Godare. I serien utforskar hon Sveriges rika matkultur och tar med tittarna på en smakresa genom landet.
Godare

Nya tv-kanalen som vill inspirera hemmaköket

Den 1 april börjar den nya tv-kanalen Godare att sända i Sverige. Här kommer internationella matprogram att samsas med svenska nyproduktioner.

– Med matprogram som täcker in allt som går att äta från Malmö till Mauritius har vi garanterat något för alla, säger Øivind Lindøe, tv-kanalens VD.

Från den 1 april kommer tv-kanalen att ingå i ett antal av de största tv-distributörernas baspaket och digitalt.

– Vi vill erbjuda avkoppling och inspiration för hemmaköket oavsett vilken nivå man befinner sig på, säger Øivind Lindøe.

Flera svenska program från start

Behöver man då vara en mästare i köket eller foodie för att uppskatta innehållet i Godare?

– Verkligen inte! Själv har jag en förmåga klart under genomsnittet i köket men jag älskar matlagnings-tv. Man kan ju jämföra med sport – många gillar ju att se på fotboll utan att vara något vidare på att sparka boll själva, säger Øivind Lindøe.

Redan från början kommer ett antal svenska nyproducerade program med svenska matlagningsprofiler på uppgång att visas.

– Vi strävar både efter att öka mångfalden och lyfta fram nya trender inom matlagning, till exempel återspeglas det växande intresset för vegetarisk och vegansk mat i vårt innehåll, säger Øivind Lindøe.

Här hittar du Godare:

Telenor: Kanal 19

Com Hem: Kanal 15

Canal Digital: Kanal 18

Aftonbladet: Utvalda program

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.

Dela

Öppna i ny flik

Relaterade ämnen

Godare Partner

Toppnyheter

Michaela Coel.  Pressbild/HBO
Recensioner

HBO:s nya är explosiv och modig: ”Det här bör ni se”

Nya HBO-serien ”I may destroy you” tar ett modigt, modernt och annorlunda grepp på ämnen som våldtäkt, samtycke och sexuella gråzoner, konstaterar Aftonbladets recensent Karolina Fjellborg.

Serien är skapad av Michaela Coel som också spelar huvudrollen som Londonförfattaren Arabella som anmäler en våldtäkt trots att att hon inte het minns vad som hänt. Den bygger delvis på Coels egna erfarenheter.

”Det här bör ni se”, skriver Fjellborg och delar ut en fyra i betyg.

DN:s Helena Lindblad kallar serien ”omisskännligt en produkt av metoorörelsen”. Hon skriver att serien är gedigen och att de allvarliga ämnena kryddas av humor och värme.

Times recensent Judy Berman kallar serien explosiv och komplex.

”Snarare än att vara en berättelse om en kvinna som blir våldtagen, berättar Coel om en författare som lär känns sig själv”, skriver hon.

44 min
Anna-Karin Wyndhamn och Ivar Arpi. Peter Knutson
undefined

”Boken låter som ett skämt – men bör tas på allvar”

Att SvD:s ledarskribent Ivar Arpi och TV3:s supernanny Anna-Karin Wyndhamn skriver en bok om att det får vara nog med genusflummet på universiteten låter som ett skämt från en vänsterpodd – men faktum är att frågorna som väcks i ”Genusdoktrinen” förtjänar att tas på stort allvar, skriver SVT:s Per Andersson i en recension.

Ebba Witt-Brattström håller med om att boken ställer relevanta frågor, men tycker att de ”försvinner i den anekdotiska bevisföringen”, skriver hon i en recension i SvD. Författarna lyckas därmed inte bevisa tesen att genusvetenskap hotar högskolan och vetenskapen, anser Ebba Witt-Brattström.

Expressens Victor Malm skriver att kritiken av postmodernismen och den intersektionella teorin har ett par poänger, men att författarna ”går ohederligt långt när de genom enskilda exempel försöker framställa stora delar av disciplinen som relativistisk ideologiproduktion, och lyckas dessutom blanda i en dos transfobi”.

Läs recensionerna i länkarna nedan.

43 min
Läs mer om Recensioner
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Idag 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

Igår 04:04
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
3 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande
Stefan Löfven. Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
Smittan i Sverige

M KU-anmäler Löfven: ”Felaktigt om testning”

Moderaterna KU-anmäler statsminister Stefan Löfven för att ha misslett allmänheten i en intervju i Sveriges Radio, rapporterar Aftonbladet.

I intervjun sa Löfven att det är regionerna som ansvarar för testningen av alla de fyra prioritetsgrupperna, något som M anser vara missledande.

“Statsminister Stefan Löfven (S) har i uttalanden till media misslett åhörarna till en felaktig uppfattning avseende testning för covid-19”, skriver Edward Riedl, riksdagsledamot för M, i anmälan.

2 tim
L-ledaren Nyamko Sabuni. Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Sabunis (L) coronakritik: Regeringen misslyckades

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni är kritisk till hur regeringen har hanterat coronakrisen.

– Regeringen har misslyckats, inte så mycket på grund av sin strategi utan mer för sin oförmåga att verkställa den, säger hon i en intervju till Aftonbladet.

Hon tycker att regeringen borde ha gjort mer för att stärka Sveriges krisberedskap och att man borde ha säkerställt att det skulle kunna gå att genomföra strategin innan man antog den.

6 tim
Fredrik Elgh/Illustrationsbild Umeå universitet/TT
undefined

Virolog om resorna: Risk för smitta med bussar och tåg

Beslutet att lätta på reserestriktionerna inom Sverige i sommar är i grunden positivt, men innebär också risker i och med att människor börjar resa mer kollektivt igen. Det säger Fredrik Elgh, professor i virologi, till TT.

– Det finns nog en kraftig smittspridningsrisk i det kollektiva resandet.

Elgh anser också att smittan i enskilda regioner som Västra Götaland är oroande och menar att den kan komma att förvärras i takt med att sommarturisterna blir fler.

Idag 05:45
Läs mer om Smittan i Sverige