Hem
Rickard Andersson. (Privat/TT / TT Nyhetsbyrån)

Andersson hemundervisades och fick inga slutbetyg

Under högstadiet gjordes flera åtgärder för att komma åt problemen i skolan som skolskjutaren Rickard Andersson i Örebro led av, visar handlingar som SvD tagit del av.

Enligt dokumenten var han ”ofta sen, svårt att komma igång, gnisslar med pennan, kastar saker. Lämnar inte läxor i tid, struntar i vissa läxor”.

Rickard Andersson var ensam, ignorerades och ville byta klass, men när han erbjöds byta efter sju veckor ville han inte längre. Han ville redan från början, i sjunde klass, också byta från franska till ASF, allmän språkförstärkning samt undervisning i matematik och engelska i mindre grupp, vilket han fick först i slutet av höstterminen.

Från vårterminen i åttan och framåt fick han inte slutbetyg i något ämne alls. I nian fick han hemundervisning på deltid, men vid ett möte på vårterminen ville han börja skolan igen.

Flera av åtgärderna ska ha skett efter att hans föräldrar legat på om att få hjälp från skolan.

Masskjutningen i Örebro

Den 4 februari 2025 mördade Rickard Andersson tio personer på Risbergska skolan i Örebro innan han tog sitt liv. Andersson, 35 år, hade licens för flera jaktvapen och använde ett halvautomatiskt gevär vid dådet. Han var tidigare inskriven på skolan, hade omfattande vårdkontakter och ekonomiska problem. Polisen har inte funnit något tydligt motiv, men utreder bland annat om indraget försörjningsstöd eller andra personliga motgångar kan ha spelat in. Utredningen pågår och experter från Noa bistår i arbetet med att kartlägga gärningsmannens bakgrund och motiv.

Allt innehåll i faktarutan är baserat på Omnis artiklar och automatiskt sammanfattat med stöd av AI-verktyg från Open AI. Omnis redaktion har kvalitetssäkrat innehållet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen