Hem

Nya Utgivarbloggen: ”Vi vill ge insyn i Omnis publicistiska beslut”

”Alltid telefonen nära, alltid meddela redaktionen om jag blir svår att nå för en stund – och alltid vara beredd att väckas om natten av ett samtal från redaktionen om en svår publicering eller andra avvägningar”.

Så beskriver Omnis vd och chefredaktör Markus Gustafsson rollen han också har som ansvarig utgivare. Efter tio år som utgivare på Omni har utgivarskapet blivit ett sätt att leva.

Nu startar han en blogg, riktad till alla er Omniläsare, för att ge mer insyn i de många publicistiska beslut och avvägningar som görs varje dag på Omni.

”Jag ska försöka berätta öppet och transparent kring hur vi tänker i dessa frågor och hur jag resonerar mig fram till olika publicistiska beslut tillsammans med mina kloka kollegor”, skriver han.

I bloggen kommer det att förklaras varför vissa mördare namnges – och andra inte. Men det kommer också handla om hur Omni gör för att alltid prestera en så balanserad och objektiv nyhetsbevakning som möjligt.

”Ibland kommer jag också försöka plocka upp små mer vardagliga publicistiska avvägningar, som förhoppningsvis också kan ge dig som Omni-läsare en god inblick i våra processer och hur vi arbetar”, skriver Markus Gustafsson.

I redan publicerade inlägg på bloggen beskriver Markus Gustafsson bland annat hur Omni i veckan hanterade situationen när såväl statsministerns som miljö- och klimatministerns stab hörde av sig med synpunkter på olika artiklar.

Du får väldigt gärna höra av dig med ämnen du vill att Markus berör i Utgivarbloggen. Du når honom enklast på markus@omni.se.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen