”Nyheter på Facebook moment 22 för medierna”
Publicister världen över har bjudits in till Facebooks nya mediesatsning ”Instant articles” – en tjänst där artiklar publiceras direkt på Facebook i stället för att länka vidare, som ger möjlighet att ta del av annonspengarna. Men de försätts i ett moment 22, skriver SvD:s Malin Ekman.
”Frågan är hur lätt det är att stå utanför på sikt. Facebook hävdar att man inte kommer premiera de aktörer som anslutit sig till instant articles, men medger samtidigt att man kommer att gynna det material som laddas snabbt – det vill säga det som publiceras med hjälp av instant articles.”
Det tolkar Ekman som att Facebook blir den auktoritet på nyhetsområdet som de länge velat vara. Det handlar om att få användare att spendera mer tid på plattformen – ett ”slutet internet”, skriver Ekman.
Samtidigt ska Google erbjuda en alternativ tjänst som bygger på öppen källkod.
”Riktigt komplicerat blir det om publicister måste välja mellan Googles och Facebooks tjänst. De liknar varandra, men bygger på två helt olika ideologier. Till sist står striden mellan ett öppet och ett slutet internet.”