Hem
Gruppbild på årets guldbaggevinnare vid Guldbaggegalan 2018 på Cirkus i Stockholm. (Pontus Lundahl/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Ögonblicket gick förlorat – upp till bevis nästa år!”

Me too-protesten böljade i mäktigaste svart på röda mattan men när Sameblod inte fick priset för bästa film kändes det som att ögonblicket gick förlorat, skriver Expressens Maria Brander i en krönika om Guldbaggegalan. I stället delades priserna ut med trist mellanmjölkig rättvisa, tycker Brander. ”Jag hade önskat annorlunda.”

Även Göteborgs-Postens Maria Domellöf-Wik hade velat se Amanda Kernells Sameblod som årets svenska film. ”Med facit i hand blev alltså en thriller om en korrupt polis, regisserad av en man, årets film. Guldbaggen för bästa regi gick till en annan man.”

Nästa år är det upp till bevis för galan, konstaterar båda.

SvD:s Elias Björkman skriver att galan minst sagt blev snopen för Ruben Östlund, vars Cannes-vinnande The Square bara fick två baggar. Han utnämner också dokumentärpriset till musikfilmen ”Silvana – väck mig när ni vaknat” till ”ett av kvällens tröttaste val vid en gala som annars prisade det originella framför det väntade”.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen