Omdiskuterat verk ersätter ”Paradiset” i kyrkan
Efter kritik fick konstnären Elisabeth Ohlsons tavla ”Paradiset” plockas ner från S:t Pauli kyrka i Malmö. Men nu har den ersatts av ett minst lika omdiskuterat Ohlsson-verk, ”Nattvarden” som ingick i utställningen Ecce Homo, skriver Sydsvenskan.
– Det är för att visa på vårt fortsatta och oförtröttliga engagemang i frågor som rör hbtq, säger prästen Helena Myrstener.
bakgrund
Ecce Homo (utställning)
Wikipedia (sv)
Ecce Homo (latin för 'se människan') är en utställning av tolv fotografier av olika bibliska situationer, tolkade i modern tappning av fotografen Elisabeth Ohlson Wallin. Utställningen invigdes i Stockholm i juli 1998 och väckte uppmärksamhet redan då. I samband med visningen i Uppsala domkyrka den 19 september 1998 uppstod en rikstäckande samhällsdebatt. Ecce Homo uppfattades av många som kontroversiell, och väckte starka och känsloladdade reaktioner, både positiva och negativa.
Fotografierna är alla kopplade till bibelcitat och föreställer, i tur och ordning: Bebådelsen Luk 1:30–31, Krubban Luk 2:7, Jesu dop Luk 3:21–22, Veropet Luk 23:13, Intåget i Jerusalem Luk 19:37–40, Nattvarden Matt 26:26–28, Judaskyssen Matt 26:45–48, Jesus dignar under korset Mark 15:17–20, Korsfästelsen Matt 27:45–46, Pietàn Joh 19:26, Jesu visar sig för kvinnorna Matt 28:9–10 och Himlen Matt 18:18. Många av bilderna är inspirerade av klassiska målningar och samtliga är fotograferade i modern miljö. Fotografen har medvetet använt sig av homosexuella modeller och miljöer, för att kommunicera likheten mellan bibliskt och modernt utanförskap och för att visa på Guds allomfattande kärlek. På bilden Nattvarden förekommer istället transvestiter, som en kommentar till att Jesus ofta enligt bibeln intog måltider tillsammans med utstötta.
Tidigare
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen