Omnis chefredaktör: Mer fokus, mindre brus – och mer valfrihet
Hur vi tar in nyheter ser olika ut för olika människor. Vissa skummar rubriker, andra fördjupar sig. Andra stänger av sporten helt med nyhetsmixern i Omni. Några vill ha pushnotiser om precis allt – andra stänger av varje ljud och vibration. Det finns inget rätt eller fel. Men ett mönster är tydligt: vi vill själva ha möjlighet att kunna styra vår upplevelse.
Och det är precis det vi vill ge dig som använder Omni.
När vi lanserade Omni var målet att hjälpa människor att bättre förstå världen och vad som händer – snabbt, initierat och faktabaserat. Alla nyheter, alla perspektiv – i en app. Det löftet står fast.
Men vi tror också att läsupplevelsen är en viktig del av innehållet. Därför har vi lyssnat på något som ni användare har efterfrågat länge:
Möjligheten att läsa utan annonser.
Vi är glada att kunna berätta att vi nu lanserar Omni Annonsfritt.
För 29 kronor i månaden får du tillgång till samma nyhetsflöde som alltid – men utan reklam. En renare och lugnare upplevelse, helt på dina villkor. Precis som du kan betala för att slippa reklam i musik- eller streamingtjänster, kan du nu göra det även i nyhetsläsningen.
Det här är inte ett steg bort från annonser – utan ett steg mot större valfrihet. Omni finansieras i dag ungefär till hälften av annonsintäkter och till hälften av intäkter från Omni Mer. Det betyder att du som väljer bort annonser också bidrar – genom att betala en mindre månadsavgift.
Sedan tidigare finns även möjligheten att välja den något dyrare versionen av vår fördjupande tjänst Omni Mer där annonsfritt läge ingår (från 99 kronor i månaden). Men det nya nu är att du inte längre behöver vara medlem i Omni Mer för att slippa annonser – du kan välja just det, och inget annat.
Vi vill att Omni ska kunna användas på olika sätt, av olika människor – och nu blir det ännu lättare att hitta det format som passar dig bäst.
Markus Gustafsson,
chefredaktör och vd