Hem
Caspar Opitz. (Pressbild)

Opitz: Fri media måste få välja vad som lyfts fram

Voi-vd:ns utspel om en recensionssajt för journalister verkar snarare vara ett sätt att hantera negativ publicitet än att få upprättelse. Det säger Medieombudsmannen Caspar Opitz till SvD.

Han menar att fri media måste ha rätt att välja vad som ska lyftas fram i ett reportage och påpekar att resursstarka företag redan kan ge sin bild via debattartiklar, sociala medier eller den egna hemsidan.

– Det är väl alltid bra med idéer om hur det medieetiska arbetet kan utvecklas men det här är nog inte en av mina favoriter.

Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert är också tveksam till förslaget och säger till tidningen att det redan finns ett väl fungerande pressetiskt system.

bakgrund
 
Medieombudsmannen
Wikipedia (sv)
Medieombudsmannen (MO), egentligen Allmänhetens Medieombudsman, hjälper enskilda individer i Sverige som anmäler att de har drabbats av en oförsvarlig publicitetsskada av en publicering eller sändning. Efter utredning kan ett ärende överlämnas från Medieombudsmannen till Mediernas Etiknämnd. Nämnden kan sedan besluta att officiellt klandra en publicering. Medieombudsmannen kan undersöka fall på eget initiativ, och har även som uppgift att "genom opinionsbildning verka för god publicistisk sed". Ola Sigvardsson blev 2020 den förste medieombudsmannen, efter att dessförinnan varit pressombudsman. Caspar Opitz utsågs i januari 2021 till ny medieombudsman från april 2021.Allmänhetens Medieombudsman och Mediernas Etiknämnd ersatte 2020 Pressombudsmannen och Pressens Opinionsnämnd. Bytet av namn speglar en utvidgning och förnyelse av det pressetiska systemet, där numera inte bara tidningar och tidskrifter, utan också etermedierna ingår.
bakgrund
 
Pressetiska systemet
Wikipedia (sv)
Det pressetiska systemet i Sverige avser Medieombudsmannen (MO) och Mediernas Etiknämnd (MEN).

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i två månader

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger dig Sveriges bästa och mest heltäckande bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Dessutom får du dagliga expertkommentarer och långläsning från bland annat Wall Street Journal, Financial Times och The Economist. Du kan också välja att bevaka de bolag och/eller ämnen som intresserar dig allra mest.

Nu kan du som Omni-läsare testa Omni Ekonomi gratis i två månader (värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen