Passkaoset ger timslånga telefonköer: ”Inte rimligt”
Väntetiderna till 114 14 har ökat kraftigt till följd av att polisen får in tusentals telefonsamtal med frågor om passkaoset, rapporterar Ekot. Nyhetsredaktionen har under två veckors tid återkommande ringt till numret – och har då i snitt mötts av 44 minuters väntetid och 121 personer i kö.
Charlotte Järvestam, som är ansvarig för den nationella telefonväxeln, säger att människor ibland måste vänta i över en timme för att komma fram. Nu ska fler operatörer rekryteras och utbildas.
– Det är ju inte rimligt att stå i kö en timme och en kvart för att komma i kontakt med någon inom polisen.
bakgrund
114 14
Wikipedia (sv)
114 14 är det nationella telefonnumret för att kontakta polisen i Sverige. Numret skall användas för situationer som inte är akuta, till exempel polisanmälan, lämna tips eller få upplysningar om passfrågor, tillståndsfrågor, adresser och öppettider. Numret används också för att komma i kontakt med växeln eller en anställd vid polisen. 114 14 kom till för att man enklare ska kunna kontakta polisen oavsett var man är utan att behöva belasta larmnumret 112 eller hålla reda på den lokala polismyndighetens telefonnummer. 114 14 som telefonnummer infördes i januari 2005. Polisens gamla telefonnummer upphörde att fungera från och med 29 februari 2008.
I nödsituation eller vid pågående brott skall man alltid ringa 112.
Den som ringer 114 14 kommer till ett röststyrt talsvar. Den som inte kan göra något val avvaktar svar från telefonist. Befinner man sig utomlands och önskar komma i kontakt med polisen i Sverige ringer man +46 77 114 14 00.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen