Hem
Felix ”Pewdiepie” Kjellberg (arkivbild). (TT)

Pewdiepie tappar pengar på Youtubes annonsregler

Efter skarp kritik ändrade Youtube sina regler för vad som markeras som olämpligt innehåll och inte. Det slår mot den svenske Youtube-stjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellberg, skriver sajten Polygon. I en ny video tar Kjellberg sig an de nya reglerna i vad som beskrivs som en satirisk ton, samtidigt som han lovar att bli ”familjevänlig”.

I videon säger han också att en tredjedel av hans videor har blivit svåra att tjäna pengar på sedan de nya reglerna infördes.

– Inga fler sexuella skämt och definitivt inga fler Hitler-skämt, säger han i klippet.

bakgrund
 
Felix ”Pewdiepie” Kjellberg
Wikipedia (sv)
Felix Arvid Ulf Kjellberg, mer känd för sin Youtube-kanal under namnet PewDiePie, född 24 oktober 1989 i Göteborgs Vasa församling, är en svensk dator- och TV-spelskommentator på Youtube. Pewdiepie specialiserar sig på komiska videor av datorspel, med attribut så som humoristiska kommentarer och överdrivna reaktioner, men också roliga handlingar i spelen han spelar. På videoklippen ses han spela datorspel i ena hörnet av bildskärmen varvid han kommenterar och reagerar på vad som händer. Han inledde sin karriär med att kommentera spel inom skräck- och actiongenrerna, främst Amnesia: The Dark Descent, men har senare även kommenterat andra spel. Pewdiepies Youtube-kanal blev en av de snabbast växande kanalerna under 2010-talet. Den 20 augusti 2013 blev kanalen den mest prenumererade på Youtube någonsin med 12 miljoner prenumeranter. Vid samma tid hade hans klipp setts över 2,2 miljarder gånger. Pewdiepie blev utsedd till årets Svenska Youtube-användare och årets Svenska Youtube-gamer på Guldtubengalan den 15 april 2014. Hans videoklipp har totalt visats över 14 miljarder gånger och han har nu över 54 miljoner prenumeranter på Youtube.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen