Premier Leagues tv-miljarder kan ge bakslag
Världens populäraste fotbollsliga, Premier League, drar in åtskilliga tv-miljarder. Men om tittarsiffrorna fortsätter att sjunka kan klubbarna bli fångar under sina egna framgångar. Det säger Thomas Ejderhov, chefredaktör för Idrottens Affärer, till TT.
Efter att klubbarna inför förra säsongen fick ett nytt treårigt tv-avtal värt 110 miljarder kronor, har den engelska fotbollen satt en helt ny ribba för europeisk fotboll.
– Det senaste avtalet sätter alla rekord. Nu har de engelska klubbarna gränslöst mycket pengar och de vet knappt vad de ska göra med allt, säger han.
Sammantaget utgör sändningsrättigheterna mer än hälften av de engelska klubbarnas intäkter. Det är klart högre än de andra två viktiga intäktskällorna, matchrelaterade intäkter och kommersiella intäkter, med andelar på cirka 15 respektive 25 procent. Men klubbarna kan också göra sig en otjänst genom att förlita sig på högre tv-intäkter. Nyligen skrev The Guardian att de engelska pubarna kämpar i motvind för att täcka högre tv-abonnemangskostnader från Sky Sports och BT Sport.
– Man borde vara mer rädda om sina fans annars kan de på sikt tappa suget att betala för tv-abonnemang, säger Thomas Ejderhov.