Hem
Christopher Gillberg/Arkivbild (Gillberg centrum/TT)

Professor: Barn måste få stöd – inte hållas fast

”Det finns inga vetenskapliga eller erfarenhetsmässiga belägg för några som helst positiva effekter av fysiskt fasthållande, varken för barn eller vuxna.” Det skriver professor Christopher Gillberg på SVT Debatt.

Forskning visar dessutom att fasthållning av barn och unga med autism kan leda till ökat problembeteende. Enligt Gillberg behöver barn och ungdomar med autism och ADHD få mer stöd.

”Skolan måste anpassas efter den verklighet som innebär att vart tionde barn har autism, ADHD, intellektuell funktionsnedsättning eller språkstörning och inte agera som om dessa funktionsnedsättningar inte existerar eller som om de kan tas om hand utan speciell kunskap.”

bakgrund
 
Christopher Gillberg
Wikipedia (sv)
Lars Christopher Gillberg, född 19 april 1950 i Göteborg, är professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Göteborgs universitet liksom vid Institute of Child Health i London och vid universitetet i Glasgow. Gillberg är också medlem av den Norska Vetenskapsakademin. Hans forskning omfattar ett brett fält av neuropsykiatriska tillstånd hos barn och ungdomar såsom autism, DAMP, ADHD, psykisk utvecklingsstörning, anorexia, Fragil X-syndromet, Tourettes syndrom och empatistörningstillstånd. Gillberg är internationellt mest känd för sin forskning om autism, och har bland annat publicerat flera uppmärksammade vetenskapliga artiklar som beskriver tidigare okända genetiska avvikelser vid detta tillstånd. Medieföretaget Thomson Reuters har listat de forskare som har citerats oftast i ett antal vetenskapliga tidskrifter som bedömts som vetenskapsvärldens mest välrenommerade. Christopher Gillberg är en av 15 svenska forskare med anknytning till medicin som tagit sig in på listan. Läs mer i Dagens Medicin (2014).
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen