Hem
Elev håller bok upp och ned. (PONTUS LUNDAHL / TT)

Professor: Större strukturellt problem än bara pandemin

Resultatet från den senaste Pirls-mätningen väcker starka reaktioner bland skolexperter.

– Det går inte att skylla på pandemin i Sverige. Det är ett större strukturellt problem, säger Linda Fälth som är professor i pedagogik och vicerektor för lärarutbildningen vid Linnéuniversitet till TT.

Enligt den senaste Pirls-mätningen så sjunker läsförmågan hos svenska fjärdeklassare. Skillnaderna mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund ökar.

Linda Fälth menar på att både läsning och högläsning har fått allt mindre utrymme i skolan de senaste åren och det kan vara effekterna vi ser nu.

Per Kornhall, skolexpert och ordförande för intresseorganisationen Läromedelsförfattarna, är kritisk till mängden obehöriga lärare i skolan och är oroad över konsekvenserna om trenden inte vänds.

– Den kraftfulla ojämlikheten i det här är en direkt fara för ett demokratiskt samhälle, säger han till TT.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen