Hem
Reklam för Black Friday-rea vid en Elgigantenbutik i Stockholm. (Fredrik Sandberg/TT)

Rådet på Black Friday: Var inte naiv och godtrogen

Var inte naiv och godtrogen på Black Friday. Den uppmaningen basuneras ut på de svenska ledarsidorna i dag.

På Hallands Nyheters ledarsida skriver Katarina Erlingson att konsumenten måste bli mer kritisk till reor överlag. Företagen försöker ”mjölka ur oss våra pengar så mycket det går” och då gäller det att vara på alerten, inte minst när företag rundar regler om prisinformation.

”Vi behöver prata mycket mer om konsumtion och om hur vi undviker att bli lurade”, skriver hon.

Värmlands Folkblads ledarskribent Joakim Strand välkomnar att polisen varnar för bluffannonser på Black Friday. Han skriver att han själv är godtrogen och i närtid har varit nära att bli lurad två gånger om.

Sydsvenskans ledarsida lyfter den egna tidningens granskning i veckan, som visade hur lätt det är att bli lurad i den ”vindsnabba näthandeln”. Tidningen kritiserar betaltjänsten Klarna som inte gör noggrannare kontroller för vilka företag man erbjuder sina tjänster till.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen