Hem
Illustrationsbild. (Hossein Salmanzadeh / TT)

Rapport: Elever från tuffa förhållanden halkar efter

Elever från svagare socioekonomisk bakgrund halkar efter i matematik och naturvetenskapliga ämnen. Det visar en ny rapport från den internationella studien Timss.

I fjol visade Timss att svenska fjärde- och åttondeklassare lyft sina kunskaper i matematik och i vart fall inte försämrat dem i naturvetenskap. I dagens rapport har samma elever följts upp i årskurs 5 och 9.

Resultaten visar på en generell förbättring av elevernas kunskaper. Det gäller dock inte alla; elever från mindre välutbildade hem får sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8.

– Det är anmärkningsvärt att det finns högstadieelever som enligt Timss inte har ökat sin kunskap i matematik eller naturvetenskap på ett år, säger Maria Axelsson, projektledare för Timss på Skolverket.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen