Hem
Aktivister som demonstrerar mot våldet mot kvinnor i Indien. (Bikas Das / AP)

Rapport: Mollywood styrs ”maffia av mäktiga män”

En av Indiens största filmindustrier ”Mollywood” – filmcentrat för malayam – styrs av ”en maffia av mäktiga män” och frodas av ”sexuella övergrepp mot kvinnor”. Det framkommer i en 290 sidor lång rapport som släppts efter en nästan fem år lång rättsprocess, skriver BBC.

Dessutom framkommer att skådespelarna i ”Mollywood” arbetar under usla förhållanden: det råder brist på toaletter, omklädningsrum, ingen mat eller vatten och dåliga löner.

”Det finns inga toaletter, så kvinnor måste kissa bakom buskar eller tjocka träd. Under menstruationen kan de inte byta bindor under flera timmar och att hålla sig under lång tid orsakar fysiskt obehag och gör dem sjuka”, heter det.

Rapporten var ett resultat av ett sexuellt övergrepp på skådespelaren Bhavana Menon som skedde 2017.

bakgrund
 
Women in Cinema Collective
Wikipedia (en)
Women in Cinema Collective, abbreviated as WCC, is an organisation for women working in the Malayalam cinema industry.
bakgrund
 
Indisk film
Wikipedia (sv)
Indisk film är den kvantitativt ledande i världen. 2006 gjordes 1 091 spelfilmer i landet. Från 1950-talet till 1990-talet gjorde den indiska filmindustrin stora vinster, något som förändrats under de senaste åren till följd av ökat TV-tittande i Indien, fler utländska filmer och ökande piratkopiering av film. Många språk talas runt om i Indien, vilket avspeglar sig även i de filmer som görs. Vart och ett av de stora indiska språken har egna filmcentra: Det gäller hindi, bengali, tamil, telugu, malayalam och kannada. Hindifilmerna görs i Bombay vars filmstudios ofta med ett kollektivt namn benämns Bollywood. Liknande språklekar görs med den tamilska filmen Kollywood, av Kodambakkamdistriktet i Chennai och telugufilmen Tollywood. Tollygunge kallas bengalifilmen, eftersom dessa filmer länge gjordes i Tollygungedistriktet i Kolkata. Det är för övrigt vid bengalifilmen som regissören Satyajit Ray börjat sin karriär. Bollywood är störst ifråga om antalet filmer och intäkterna från biljettförsäljning, eftersom hindi är det mest talade språket i Indien. De största kommersiella möjligheterna tenderar alltså att finnas i Bombay, inte minst sedan vinstmarginalerna minskat, som framgår ovan, och många ledande personligheter i andra filmcentra har därför flyttat sin verksamhet till Bollywood. Ett exempel på detta är A.R. Rahman, regissör av många musikalfilmer i Kollywood. Exempel på andra band mellan de olika filmcentra är att en film som gjorts i Bollywood sedan görs på ett annat språk, till exempel Padosan och Roja som först gjordes på hindi, sedan på bengali respektive tamil.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen