Hem
Arkivbild. Oljetankern Prestige knäcktes itu och gav upphov till en av Europas största miljökatastrofer när tusentals ton olja läckte ut utanför Spaniens kust, 19 november 2002. (Ap)

Redare larmar: Åldrad rysk skuggflotta ökar olycksrisk

En del av de fraktfartyg som Ryssland använder i sin skuggflotta för att frakta råolja är så pass gamla att de i vanliga fall hade pensionerats och skrotats för länge sedan. Det har ökat oron för en förestående olycka bland branschfolk, skriver Bloomberg.

– Det är en miljökatastrof i vardande, säger Lars Barstad, vd för fraktjätten Frontline.

Enligt Bloomberg är ett av fartygen i bruk den 26 år gamla oljetankern Turba. Nyhetsbyrån drar paralleller till tanken Prestige som i november 2002 – då över 20 år gammal – gick itu och spillde ut tusentals ton olja utanför Spaniens kust.

Ryska transport- och sjöfraktmyndigheter har inte kommenterat uppgifterna.

bakgrund
 
Oljekatastrofen efter Prestiges haveri
Wikipedia (en)
The Prestige oil spill occurred off the coast of Galicia, Spain in November 2002, caused by the sinking of the 26-year-old, structurally deficient oil tanker MV Prestige, carrying 77,000 tonnes of heavy fuel oil. During a storm, it burst a tank on 13 November, and French, Spanish, and Portuguese governments refused to allow the ship to dock. The vessel subsequently sank on 19 November, about 210 kilometres (130 mi) from the coast of Galicia. It is estimated that it spilled 60,000 tonnes or a volume of 67,000 m3 (17.8 million US gal) of heavy fuel oil.The oil spill polluted 2300 kilometers (1429 miles) of coastline and more than one thousand beaches on the Spanish, French and Portuguese coast, as well as causing great harm to the local fishing industry. The spill is the largest environmental disaster in the history of both Spain and Portugal. The amount of oil spilled was more than the Exxon Valdez incident and the toxicity was considered higher, because of the higher water temperatures. In 2007 the Southern District of New York dismissed a 2003 lawsuit by the Kingdom of Spain against the American Bureau of Shipping, the international classification society which had certified the Prestige as in compliance with rules and laws, because ABS was a "person" per the International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage and exempt from direct liability for pollution damage. The 2012 trial of the Galicia regional High Court did not find the merchant shipping company, nor the insurer, the London P&I Club nor any Spanish government official, but only the Captain of the ship guilty and gave him a nine-month suspended sentence for disobedience. In January 2016 the Spanish Supreme Court held the London P&I Club liable for damages up to the amount of its overall cover for the shipowner for pollution of $1 billion. The Spanish judgment is unlikely to be enforceable due to a UK judgment requiring any claims to be determined via arbitration under UK law. The overall damages awarded by the court in A Coruña in 2017 was just over €1.5bn, a figure confirmed by the Spanish Supreme Court in December 2018.

Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi

Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.

Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen